Wisselexposities

 De tentoonstelling Mata Hari  ‘lady of Fashion’ blijft te zien wegens grote belangstelling verlengd tot 30 april 2019 

Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van Mata Hari en laat mode uit haar tijd zien.

Een tentoonstelling waar kant centraal staat maar gekoppeld aan kunst en design.

 

 

tot 4 november 2018 Mata Hari ‘lady of Fashion te zien

tot 9 januari 2019 borduurlint voor de vrede te zien

tot 30 december 2018 ‘300 jaar vrijmetselarij’ te zien.

tot 30 april 2019 “Dutch Design” kant uit de 20ste eeuw. 


 

 

“borduurlint voor de vrede

Herinnering aan prinses Maria Louise van Hessen Kassel 1749

Geborduurd voor Leeuwarden culturele hoofdstad 2018

 

Van 2 mei 2018 tot 8 januari 2019  

 

Het borduurlint voor de vrede is een herinnering aan prinses Maria Louise van Hessen Kassel, prinses van Europa en stammoeder van ons huidige vorstenhuis.

Geborduurd voor Leeuwarden culturele hoofdstad 2018 door meer dan 300 dames.

 

Over het project borduurlint voor de vrede:

 

Herinnering aan prinses Maria Louise van Hessen Kassel 1749. Op 20 mei 1749 schreef prinses Maria Louise een brief aan haar vriendin Henriëtte van Nassau -Zuylestein. Wij weten uit briefwisseling met haar vriendin Henriëtte van Nassau -Zuylestein dat beide dames graag handwerkten. Vanaf 1740 was heel Europa in oorlog, namelijk de Oostenrijkse successieoorlog. Ook toen was de roep en hang naar vrede groot. In 1748 eindigde de oorlog met de vrede van Aken. Als de vrede getekend is stuurt Maria Louise in 1749 aan Henriëtte een staaltje op van haar borduurwerk. Het was een lint dat de vrede weergaf.

 

Geborduurd voor Leeuwarden culturele hoofdstad 2018.De tijd is anno 2017 nog niet erg veranderd. Ook nu lijkt mij een lint van de vrede, een lint van verbinding heel wenselijk. Ook nu nog een actueel thema in Europa. In het kader van Leeuwarden culturele hoofdstad 2018 willen wij proberen een statement neer te zetten voor de vrede, verdraagzaamheid en verbinding. Met meer dan 300 dames hebben we een hedendaags lint voor de vrede geborduurd. Dit lint , ongeveer 75 meter lang, is te zien vanaf 2 mei 2018 in het Andere Museum van Oldtimer tot Kant, Oostersingel 8 te Leeuwarden.


 

 

Mata Hari “Lady of Fashion”

Mode uit de jaren 1900-1930

14 juni 2017 -4 november 2018

Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van Mata Hari en schenkt aandacht aan de mode uit die tijd. Mata Hari was zeer modebewust, we vinden haar afbeelding in modetijdschriften en zij was klant bij menig modehuis in Parijs. De tentoonstelling schenkt aandacht aan:

 

  • Het levensverhaal van Mata Hari
  • De kledingstijl van Mata Hari
  • Mode uit de periode van 1900 – 1920
  • Mode uit de periode van 1920 – 1930

 

Over de tentoonstelling

 

Dankzij portretten en afbeeldingen in modetijdschriften weten we hoe Mata Hari zich kleedde. Tot aan het einde van haar leven ging Mata Hari goed gekleed en volgens de laatste mode. Veel van haar verdiende geld werd uitgegeven aan peperdure jurken.  We weten dat zij een omvangrijke garderobe moet hebben gehad want als zij in september 1916 op doorreis naar Nederland in Falmouth Engeland aangehouden wordt voor spionage dan wordt haar bagage onderzocht. Deze bestond uit 10 hutkoffers. Men spreekt over een zeer professionele garderobe met meerdere jurken waaiers bontstola’s en sieraden. In haar beginperiode heeft zij geprobeerd om als mannequin aan de slag te gaan. Zo zou zij waarschijnlijk gewerkt hebben als mannequin voor het modehuis Hirsch te Den Haag. Maar zeker is dat zij later klant was van dit modehuis waar ook de koninginnen Emma, Wilhelmina en Juliana hun kleding kochten.  Het modehuis Hirsch introduceerde als eerste haute couture naar Frans voorbeeld in Nederland. Van Isaac Israëls is een schilderij bekend waarop Mata Hari geschilderd is met kleding van het modehuis Hirsch. Margaretha Zelle werd als klein meisje al gezien in prachtige jurkjes en zo werd zij later naast een bekende danseres Mata Hari ook een lady of Fashion. Zelfs op de dag van haar executie 15 oktober 1971 zorgde zij ervoor goed gekleed te gaan. Zij droeg een grijze, zijden japon, kostbaar bont om de schouders, opengewerkte kousen en een parelketting om haar hals. Mata Hari, de Lady of Fashion stierf.

 

 

modebeeld gedurende deze periode. Het modebeeld van 1900 – 1920 laat kleding zien met lange rokken gedragen met hooggesloten blouses en natuurlijk kon het korset met walvisbaleinen niet ontbreken.  Na 1920 verandert dit modebeeld sterk. De roklengte kwam zo halverwege de kuit. De taille was laag en avondjurken hadden vaak een blote rug. Het silhouet werd slank en jongensachtig, het haar werd kortgeknipt. De bekende pothoed maakt het beeld helemaal af om die typische jaren ’20 look te krijgen. En het korset verdween.

Uit deze latere periode zullen naast kleding ook enkele tassen toebehorend aan de dochter van Mata Hari, Non MacLeod te zien zijn.

 

Kortom:

Deze tentoonstelling zal een andere kant van Mata Hari te zien zijn namelijk Mata Hari als mode icoon. En toont u mode uit een vervolgen tijd.


 

           300 jaar vrijmetselarij 

Leeuwarden en Friesland vormen het startpunt van de Vrijmetselarij in Nederland. Alle reden om in het kader van Leeuwarden Culturele hoofdstad van Europa daar aandacht aan te besteden en deze tentoonstelling te bezoeken.


 

 

Nu Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa is, worden we er opmerkzaam op gemaakt dat de Nederlandse vrijmetselarij in Leeuwarden haar begin had. Dat is te zien tijdens een unieke tentoonstelling:

300 jaar vrijmetselarij

Vrijmetselarijgedachtengoed gegrondvest in Leeuwarden

in het Andere Museum van Oldtimer tot kant aan de Oostersingel 8, te Leeuwarden.

In de expositie is een kleine ‘tempel’ of ‘werkplaats’ ingericht: er is een schat aan antieke vrijmetselaarsattributen, boeken ‘verradersgeschriften’, glaswerk en kostbare opsmuk te bewonderen. Je kunt ervaren hoe deze cultureel-geestelijke levenshouding in Friesland wortel schoot en vervolgens naar Den Haag emigreerde. Een goede indruk van de vrijmetselaarssfeer in de loges is op te doen door het ingerichte model-tempeltje. De rijk geïllustreerde visuele tijdlijn maakt de samenhang met de Europese geschiedenis duidelijk.

Leeuwarden en Friesland vormen het startpunt van de Vrijmetselarij in Nederland. Alle reden om in het kader van Leeuwarden Culturele hoofdstad van Europa daar aandacht aan te besteden.

Deze tentoonstelling is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de vrijmetselaarsloges van de drie noordelijke provincies Friesland, Groningen en Drenthe en is uniek voor Nederland.

Deze tentoonstelling is vanaf 6 maart te zien gedurende het hele jaar 2018.


 


“Dutch design ”
Kanten uit de 20ste eeuw
Van 18 mei 2018 tot 30 april 2019
Een tentoonstelling waar kant centraal staat gekoppeld aan kunst en design

Te zien op de tentoonstelling:
• De invloed van de Art Nouveau op kant( 1890 -1910)
• Art Deco kanten ( 1910 – 1940) : “een Nieuwe Hollandse kant ” , de kanten van mw. de Jager-Meezenbroek. zij heeft als eerste de meetkundige principes , die door de architect H.P.Berlage werden verkondigd en toegepast in de bouwstijl in haar kantwerken toegepast.
• Kant geïnspireerd op ontwerpen van Escher en Mondriaan
• Hedendaags kant geïnspireerd op kant uit de 17de, 18de en 19de eeuw.

 

Over de tentoonstelling
Op deze tentoonstelling staat kant centraal, maar het thema Dutch Design zal ook in de andere collecties van het museum te zien zijn. Er is kantwerk te bewonderen van Mirjam Schavemaker – Heinsbroek waarin zij zich heeft laten inspireren door Piet Mondriaan. Met haar kantwerk dat geïnspireerd is op M.C. Escher heeft zij in 2014 de tweede prijs gewonnen in een ontwerpwedstrijd die georganiseerd werd door het Textiel Museum in Tilburg. Zij was een hele dag te gast in het Textiel lab, waar onder andere de bekende Nederlandse ontwerper Jan Taminiau gewerkt heeft, en heeft van begin tot einde gezien hoe haar ontwerp op stof werd geprint. Dit fantastische proces, het kantwerk en de daaruit voortgekomen unieke stof deelt zij graag met de bezoekers tijdens de tentoonstelling. Altijd al eens willen experimenteren zoals M.C. Escher? Ook dat is mogelijk tijdens de veelzijdige tentoonstelling ‘Dutch Design”. Naast werk van Mirjam Schavemaker – Heinsbroek is er ook kantkloswerk geïnspireerd op Escher te zien waarvan de patronen ontworpen zijn door Christa van schagen.
Aan het eind van de 19 de eeuw ontstond de kunststroming Art Nouveau in Europa die duurde van 1890-1910. Als reactie op de voorgaande Neo stijlen en de afkeer van de mechanisering en massaproductie zocht men naar nieuwe wegen. Er kwam een terugkeer naar unieke met de handgemaakte werkstukken. In die tijd was er plaats voor het handwerk van de vrouw. Zo ontstonden prachtige art nouveau werkstukken in kant die op deze tentoonstelling te zien zijn.
De periode van de art Deco van 1910 -1 940 bereikte haar hoogtepunt in de jaren twintig van de vorige eeuw. Deze geabstraheerde, sterk op ritme en verhouding gerichte ontwerpen kwamen van een aantal kunstenaars, die zich zowel in Nederland (o.a. in de architectuur: de Amsterdamse school stijl van Berlage), als elders in Europa daarmee bezighielden. Op het gebied van kantklossen doet zich deze ontwikkeling ook voor. In Duitsland: Leni Matthaei en in Nederland : Mevr. de Jager Meezenbroek van Beverwijk. Zij was tekenlerares aan de tekenacademie te Amsterdam en kwam zodoende in contact met de heer Berlage. Zij heeft als eerste de meetkundige principes van Berlage toegepast in haar kantontwerpen. Zij gaf deze kant een nieuwe benaming: “een nieuwe Hollandse kant” Ook aan deze kanten schenkt de tentoonstelling aandacht.
Milanees kanten uit de 17de eeuw hebben Bonny van Bergen geïnspireerd tot het maken van hedendaagse ontwerpen.
De expositie ‘Dutch Design” laat hedendaagse kanten zien, die hun oorsprong en inspiratie gevonden hebben in kanten uit vorige tijden en uit ontwerpen van huidige kunstenaars. Kortom een tentoonstelling waar de kant centraal staat maar gekoppeld aan kunst en design.


 

 

Handwerken uit Peru  

18 mei 2016 – 30 april 2017

Een tentoonstelling met een eigen verhaal over reizen, cultuur en handwerken uit een land met een rijke cultuurgeschiedenis Peru. 

peruEeuwenlang reeds ver voor onze jaartelling kende men in Peru een hoogstaand niveau van handwerken. Waarschijnlijk kent niet één cultuur zo’n rijkdom aan technieken en zo’n verfijning daarin. De motieven zijn uniek abstracte patronen en sterk gestileerde mens– en diermotieven , waaraan een religieuse betekenis werd gegeven. Dat zoveel oude, Peruaanse textiel bewaard is gebleven hebben we te danken aan de manier waarop men de doden begroef en het klimaat. Bij het begraven van de doden werden allerlei gebruiksvoorwerpen en textiel meebegraven en in de uiterst droge grond werd alles perfect geconserveerd.

Hun geschiedenis eindigt met  het Inca rijk. Daarna volgt de overheersing door  de Spanjaarden . Echter  de technieken  en de motieven van het maken van de textiel uit het precolumbiaanse tijdperk zijn niet verloren gegaan en worden nog altijd toegepast in streken van Peru.

Deze tentoonstelling schenkt aandacht aan de handwerken zoals de  weefsels, het brei- en naaldwerk  en  borduurtechnieken uit Peru.

Mede dankzij de bijzondere reis die in 2011/ 2012 gemaakt is met een groot aantal volvo’s die dwars over het Andes gebergte zijn gegaan, kan ik  bijzondere textiel laten zien die door mijn man is meegenomen van zijn reis. Ook aan deze reis zal aandacht geschonken worden. De Volvo Amazone waar deze reis mee is gemaakt zal te bewonderen zijn. Aan de hand van foto’s zal het reisverhaal verteld worden.

 

Handwerken uit Peru


Het land van de Inca’s en hun zonnegod.

18 mei 2016 – 30 april 2017

 

 

Een tentoonstelling met een eigen verhaal over reizen cultuur, handwerken en kunst uit een land met een rijke cultuurgeschiedenis Peru. Deze tentoonstelling schenkt aandacht aan:

  • De Pan Americana reis die gemaakt is in 2011/2012 met een aantal volvo’s ouder dan 25 jaar die dwars over het Andes gebergte zijn gegaan.
  • Een cultuurgeschiedenis die teruggaat tot 3000 v Chr., waarbij de belangrijkste uiting van cultuur de textiel was die reeds verbazend ver was ontwikkeld.
  • Handwerken zoals specifiek Peruaans breiwerk, vals breien of te wel Peruaans naaldwerk,weven, borduren en haken.
  • Het kunst/ontwikkelingshulpproject van Lisette Verkerk.

Over de tentoonstelling

Eeuwenlang reeds ver voor onze jaartelling kende men in Peru een hoogstaand niveau van handwerken. Daarbij moeten we ons realiseren dat het oude Peruaanse cultuurgebied groter was dan het huidige Peru. Waarschijnlijk kent niet één cultuur zo’n rijkdom aan technieken en zo’n verfijning daarin. De motieven zijn uniek abstracte patronen en sterk gestileerde mens– en diermotieven , waaraan een religieuse betekenis werd gegeven. Op de tentoonstelling wordt hier aandacht aan besteed. Dat zoveel oude, Peruaanse textiel bewaard is gebleven hebben we te danken aan de manier waarop men de doden begroef en het klimaat.

Bij het begraven van de doden werden allerlei gebruiksvoorwerpen en textiel meebegraven en in de uiterst droge grond werd alles perfect geconserveerd. In de Peruaanse cultuurgeschiedenis van vóór Columbus ( het precolumbiaanse tijdperk)kan men onderscheid maken naar tijd en naar streek. Naar streek: Noord,Zuid en Centraal en daarbij nog onderscheid in kust en bergland( Andes gebergte of uitlopers daarvan) . En in tijd, die begint 3000 v Chr. met de preceramische periode en eindigt met het Inca rijk van ca 1450 – 1532 na Chr. Daarna volgt de overheersing door de Spanjaarden . Echter de technieken en de motieven van het maken van de textiel uit het precolumbiaanse tijdperk zijn niet verloren gegaan en worden nog altijd toegepast in streken van Peru. Op de tentoonstelling zijn enkele zeer oude stukken Peruaans textiel te bewonderen.Uit de Inca tijd is een zogenaamde quipu te zien op deze tentoonstelling. De Inca´s kenden geen schrift van pen en papier maar hadden een administratieve taal vastgelegd in knopen en koorden , een zogenaamde quipu.

De belangrijkste god voor de Inca´s was de zonnegod Inti. Op verschillende stukken textiel die we op de tentoonstelling zien komen wij zijn afbeelding tegen. Ook de condor, koning van de vogels zien we vaak afgebeeld op textiel.De condor werd beschouwd als intermediair tussen de goden en de mens in het oude Inca rijk. Deze tentoonstelling schenkt aandacht aan handwerken zoals de weefsels, het breien en vals breien zogenaamd Peruaans naaldwerk en borduurtechnieken uit Peru. Met name het weven is zeer ver ontwikkeld. Vanaf 3000 v Chr tot 1800 v. Chr. werd textiel gemaakt zonder hulpmiddelen . Vanaf 1800 v. Chr ontwikkelt zich een ´hevel´weefgetouw waarop nu nog tot vandaag toe in de bergstreken op gewerkt wordt. Enkele van deze primitieve weefgetouwen zijn te bewonderen op de tentoonstelling .

De Pan Americana reis

De tentoonstelling schenkt aandacht aan de bijzondere reis die gemaakt is in 2011-2012 met 85 volvo’s ouder dan 25 jaar die dwars over het Andes gebergte zijn gegaan. De Pan Americana route werd gereden en ging door 6 landen. Te weten Argentinië, Chili, Bolivia,Peru ,Ecuador en Columbia. De afstand die is afgelegd bedroeg ongeveer 17.000 km.

De tocht heeft ongeveer 6 weken in beslag genomen. Men kende 12 rustdagen en 27 rijdagen. Gemiddeld werd per dag 600 tot 700 kilometer gereden. De Volvo Amazone waar deze reis mee is gemaakt zal te bewonderen zijn in het museum . Aan de hand van foto’s zal het reisverhaal verteld worden.

Het kunst/ontwikkelingshulpproject van Lisette Verkerk, met als thema handen.

Lisette Verkerk( haar ouders wonen in Friesland) is een kunstenares die getrouwd is met een Peruaan en woont in Peru. Zij geeft aan de Peruaanse nijverheid een nieuwe invulling en daarmee weet zij het leven van deze bevolkinsgroep aanzienlijk te verbeteren. Het thema van haar project was uitbeelding van handen. Handen die geven, werken, liefhebben , delen, allen samen, groot en klein, ongeacht kleur vorm of materiaal. Op de tentoonstelling is een vitrine met werk van het kunst project te bewonderen en eventueel te koop waarbij de opbrengst ten goede komt aan dit project te Peru.