Kantklossen bij ’t andere museum

momenteel is er de tenoonstelling met kanten uit de linnenkast te zien in het museum

Van 14 oktober  2023 tot en met 14 september 2024 is er in ’t Andere Museum van Oldtimer tot Kant, gevestigd in pakhuis koophandel aan de oostersingel 8 te Leeuwarden een nieuwe tentoonstelling te bezichtigen:

“De linnenkast”

Eeuwenoude kanten uit Noord Nederland

Te zien  op de tetnoonstelling:

• Antieke lakens en slopen
  • Merklappen en witwerklappen
  • Antiek naaigerei
  • Uitgewerkte kanten uit de mappen van de werkgroep de linnenkast

Over de tentoonstelling

In 1992 is de noordelijke studiegroep “de Linnenkast opgericht met als doel oude kanten te bestuderen ,die teruggevonden werden als tussenzetsel aan lakens en slopen en overig linnengoed.  Naast  de kanten werd ook het borduurwerk bestudeerd. Deze werkgroep was onderdeel van de OIDFA( L’Organisation Internationale de la Dentelle au Fuseau et à l’Aiguille)  een internationale organisatie van kantwerksters wereldwijd. De werkgroep heeft bestaan tot 2005.

De studiegroep legde contacten met de noordelijke musea en met particulieren met de vraag om de kanten te mogen bestuderen die wij aantroffen aan het linnengoed. In totaal zijn er ongeveer 100  stuks lakens ,slopen en linnengoed bestudeerd . De kanten, die wij aantroffen   zijn gereconstrueerd en uitgewerkt.  In de verzameling van de borg Verhildersum te Leens werd een laken uit 1601 aangetroffen met een reticella kloskant. Voor zover bekend is dat het oudste laken van Nederland .  De patronen zijn uitgegeven in mappen. In totaal zijn er 5 mappen verschenen. De uitgewerkte kanten ziet u  op deze tentoonstelling.

Verder zijn er diverse antieke lakens en slopen te zien. ook is er aandacht voor de merklappen en het witwerk borduurwerk. De tentoonstelling  is aangevuld met antiek naaigerei.

Op de  textielafdeling en van het museum is verder veel kant en kant materiaal zoals kantkloskussen uit heel Europa te bewonderen. Ook wordt er aandacht gegeven aan het handwerkonderwijs zoals dat door de tijden heen gegeven is.

Kortom een tentoonstelling voor de textielliefhebber.

De tentoonstelling is te zien vanaf  14 oktober tot 14 september 2024  in het andere museum van oldtimer tot kant, Oostersingel 8 te Leeuwarden

20 jaar het Andere Museum van Oldtimer tot Kant neemt u mee op een textielreis en toont u haar mooiste textielschatten. De verhalen die verteld worden rondom de tentoonstelling textielschatten verlevendigen het geheel.

Deze tentoonstelling is een aanrader voor eenieder die van textiel houdt.

Over de tentoonstelling:

De eerste tentoonstelling waar het museum 20 jaar geleden mee begon was ‘Kantreis door Europa’: een unieke tentoonstelling die naast kant een collectie kantkloskussens laat zien. Deze tentoonstelling is nog altijd te bewonderen als vaste tentoonstelling van het museum.

Maar de collectie kant en kantkloskussens is in de afgelopen 20 jaar aanzienlijk uitgebreid, evenals de textielcollectie, deels door schenkingen en deels door aankopen, voor het museum reden om deze textielschatten te tonen in een jubileumtentoonstelling.

Kant & Textiel

Het kantklosmuseum…

Het “rijke” verleden en heden op treffende wijze in beeld gebracht. Vaste expositie in het museum : ‘Kantreis door europa” Het museum bevat een vaste collectie van kant en kant attributen. Deze tentoonstelling heeft als titel “Kantreis door Europa”.

Van verschillende landen uit Europa zoals Frankrijk, België, Groot Brittanië , Ierland, Spanje, Tjechie, Duitsland etc. kan men het kantmateriaal en kanten bewonderen.

Elk land heeft zijn eigen kussen en specifieke klos- en naaldkanten. Ga mee op reis door Europa.

In ons museum worden doorlopend kantdemonstraties gegeven.