Wisselexposities

te zien zijn in het museum de volgende exposities:

Nikola Tesla the master of lightning

de uitvinder die de wereld veranderde

21 februari 2020 – 21 april 2021

wordt verwacht : 

‘t Andere Museum van Oldtimer tot Kant, gevestigd in Pakhuis Koophandel, Oostersingel 8 te Leeuwarden viert het twintigjarig bestaan met de jubileumtentoonstelling:  

“Textielschatten”  

topstukken uit de textielcollectie van ‘t Andere Museum  

15 mei 2021 – 1 mei 2022  

Deze tentoonstelling laat topstukken zien uit de textielcollectie van ‘t Andere Museum, zoals die in de afgelopen 20 jaar tot stand gekomen is.

Te zien zal zijn:  

  • Kloskant en naaldkant vanaf de 18e eeuw tot heden  

  • Collectie kantkloskussen

  • Merk en stoplappen  

  • Antiek naaigerei  

  • Quilts  

  • Textiel uit Peru en Albanië  

Over de tentoonstelling:  

De eerste tentoonstelling waar het museum 20 jaar geleden mee begon was ‘Kantreis door Europa’: een unieke tentoonstelling die naast kant een collectie kantkloskussens laat zien. Deze tentoonstelling is nog altijd te bewonderen als vaste tentoonstelling van het museum.

Maar de collectie kant en kantkloskussens is in de afgelopen 20 jaar aanzienlijk uitgebreid, evenals de textielcollectie, deels door schenkingen en deels door aankopen, voor het museum reden om deze textielschatten te tonen in een jubileumtentoonstelling.

Hoofdbestanddeel van de textielcollectie van het museum wordt gevormd door de kantcollectie. De tentoonstelling laat u onder meer bijzondere kanten zien vanaf de 18e eeuw tot aan de jugendstil periode.

Daarnaast worden er ook merklappen en stoplappen geëxposeerd. Heel bijzonder zijn een aantal Friese merklappen waar teksten op vermeld staan.

Tevens maakt een uitgebreide collectie naaigerei bestaande uit onder andere chatelaines en naaidozen deel uit van deze tentoonstelling.

Verspreid door het museum zullen quilts te bewonderen zijn,

Bijzondere streekkleding uit Albanië en textiel uit Peru, meegenomen van buitenlandse reizen, maken deze tentoonstelling tot een bijzonder geheel.

Rondom deze tentoonstelling zullen arrangementen georganiseerd worden. Raadpleeg hiervoor de website van het museum.

Tot slot zullen de verhalen die verteld worden rondom de textielschatten het geheel verlevendigen en zullen er demonstraties kantklossen gegeven worden.   Deze tentoonstelling is een aanrader voor eenieder die van textiel houdt.  

        

300 jaar vrijmetselarij, vrijmetselaarsgedachtengoed gegrondvest in Leeuwarden mede door toedoen van stadhouder Willem IV.  vaste expositie

Mata Hari ‘lady of fashion”   deze tentoonstelling vertelt het verhaal van Mata Hari en laat mode uit de jaren 1900 – 1930 zien  , vaste expositie

vaste expositie kantreis door Europa , een tentoonstelling met kant en kantattributen uit heel Europa 

vaste expositie reis en rally verhalen van de oldtimers, rondom de oldtimers zijn veel verhalen te vertellen. 

—————————————————————————————————————–

de  tentoonstelling Quilts, kunstwerken van textiel, gemaakt met passie en vol symboliek zal te zien zijn tijdens het textielfestival 2020 in dit museum


de tentoonstelling 300 jaar vrijmetselarij ( vaste expositie)

—–

—————————————————————————————————————–

de tentoonstelling Mata Hari  “lady of fashion” ( vaste expositie)


het borduurlint voor de vrede is op aanvraag te bekijken.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

‘Quilts’

Kunstwerken van textiel, gemaakt met passie en vol symboliek

Een tentoonstelling waar de verschillende aspecten van quilts aan bod komen.

Te zien op de tentoonstelling:

  • Quilts met als thema Indonesië
  • Quilts geïnspireerd door Amerikaanse motieven
  • Wandkleden uit Peru.
  • Quilts met een verhaal.

Over de tentoonstelling Onder een quilt verstaan we een doorgestikte deken. Het wordt gemaakt van drie lagen textiel, die op elkaar genaaid worden door middel van quilten. De top (bovenste laag) kan een hele lap stof zijn of patchwork. Het woord quilt is afgeleid van het Latijnse cuchia, dat gevulde zak betekent. Via de Franse woorden couette en cuile werd dit later quilt. Patchwork is een handwerktechniek waarbij lapjes katoenen stof van verschillende kleuren, dessins en vormen en grootte aan elkaar genaaid worden. Hierdoor ontstaan ontelbare mogelijkheden zodat het originele eindproduct vaak een waar kunstwerk is geworden. De quilt heeft in Europa lange tijd de functie gehad van deken. Pas in de 19 de eeuw werd het maken van quilts met patchwork populair Dit nam weer af door de opkomst van de textielindustrie. In de negentiende eeuw namen emigranten uit Europa de quilttechnieken mee naar Amerika waar quilt heel populair werd. Het duurde tot de jaren zeventig van de vorige eeuw dat het quilten vanuit Amerika weer terugkwam naar Europa en nu tegenwoordig door velen weer wordt beoefend. De quilt heeft verschillende aspecten.   Quilten is een bezigheid die dames verbindt waarin hun gevoelens tot uiting gebracht kunnen worden. Zij worden met passie en gedrevenheid gemaakt. Soms maakt met gebruik van resten stof zoals een quilt gemaakt van oude stopdassen. Tegenwoordig worden ook vaak quilts gemaakt met een bepaalde bedoeling . Een voorbeeld hiervan zijn de ‘troostdekentje” Deze worden door dames gemaakt en geschonken aan ouders die een kindje hebben verloren.

Op de tentoonstelling worden verschillende quilts getoond met het verhaal erbij over de maakster en de bedoeling van de quilt. Soms gebruikt men een traditioneel motief (zoals de logcabin, van Amerikaanse quilts) soms geven de quilts de geschiedenis weer van hun geboorteland.

De wandkleden uit Peru zijn een verhaal apart en geven een weerslag van de geschiedenis van de Inca bevolking weer. In deze wandkleden  komen spirituele uitingen voor.


“300 jaar vrijmetselarij”

Vrijmetselarijgedachtengoed gegrondvest in Leeuwarden mede door toedoen van stadhouder Willem IV

Nu Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa is, worden we er opmerkzaam op gemaakt dat de Nederlandse vrijmetselarij in Leeuwarden haar begin had.

Het was stadhouder Willem IV, en zijn gevolg, die in 1734 na zijn huwelijk in Engeland het vrijmetselaarsgedachtengoed naar Nederland en Friesland bracht. De activiteiten vonden plaats in het Stadhouderlijk Hof te Leeuwarden. Vandaar uit migreerde het naar Den Haag. In een uitgebreide visuele tijdlijn wordt de samenhang van de vrijmetselarij met de ontwikkelingen van de laatste drie eeuwen in Nederland en Europa duidelijk. 

De tentoonstelling is tijdens de periode van Leeuwarden Culturele Hoofdstad te zien en is georganiseerd tezamen met de vrijmetselaarsloges in Friesland Groningen en Drente. Zij is uniek voor Nederland.

Over de tentoonstelling.

De vrijmetselarij is ontstaan in Engeland en formeel opgericht in 1717 driehonderd jaar geleden. In 1734 trouwde Willem IV (zoon van Maria Louise van Hessen-Kassel, Marijke Meu) met Anna van Hannover ‘Princess Royal’ van Engeland. Voor zijn huwelijk bezocht Willem Engeland.  In Engeland kreeg hij een eredoctoraat aan de universiteit van Oxford en werd opgenomen in de Orde van de Kousenband. Hij en zijn gevolg kwamen daar tevens in aanraking met de vrijmetselarij. Het was stadhouder Willem IV, prins van Oranje, en zijn gevolg, die in 1734 na zijn huwelijk in Engeland het vrijmetselaarsgedachtengoed in Nederland en Friesland brachten.  De activiteiten vonden plaats onder de naam van het Friese Statenwapen: Antiqua Vitte et Fide (door Oude Deugd en Trouw) in het Stadhouderlijk Hof in Leeuwarden.

Zijn gevolg was nauw betrokken bij de oprichting van de eerste loge in Den Haag.  Zo migreerde de vrijmetselarij van Friesland naar Den Haag. In het jaar 1756 verenigden de opgerichte vrijmetselaarsloges in Nederland zich tot één organisatie onder de naam zoals die nu gebruikt wordt ‘De Orde van Vrijmetselaren onder het Groot Oosten der Nederlanden’.

Het ‘Andere Museum’ te Leeuwarden heeft, in overleg met de loges in Noord-Nederland een expositie over 300 jaar Vrijmetselarij opgezet. Via een rijk geïllustreerde visuele tijdlijn wordt de samenhang met de Europees en Nederlandse geschiedenis duidelijk.  In de expositie is een kleine ‘tempel’ of ‘werkplaats’ ingericht: Er is een schat aan antieke vrijmetselaarsattributen, boeken ‘verradersgeschriften’, glaswerk en kostbare opsmuk te bewonderen. Je kunt ervaren hoe deze cultureel-geestelijke levenshouding in Friesland wortel schoot en vervolgens met het vorstenhuis naar Den Haag migreerde en zich daarna verder door ontwikkelde.  Een goede indruk van de vrijmetselaarssfeer in de loges is op te doen door het ingerichte model-tempeltje. Op de tentoonstelling is vrijmetselaars muziek te beluisteren van onder andere Wolfgang Amadeus Mozart (een vrijmetselaar).

Leeuwarden en Friesland vormen het startpunt van de Vrijmetselarij in Nederland


mode uit de jaren 1900 -1930

Mata Hari ‘lady of fashion”

Mode uit de jaren 1900- 1930

Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van Mata Hari en schenkt aandacht aan de mode uit die tijd. Mata Hari was zeer modebewust, we vinden haar afbeelding in modetijdschriften en zij was klant bij menig modehuis in Parijs. De tentoonstelling schenkt aandacht aan:

  • Het levensverhaal van Mata Hari
  • De kledingstijl van Mata Hari
  • Mode uit de periode van 1900 – 1920
  • Mode uit de periode van 1920 – 1930

Over de tentoonstelling

Dankzij portretten en afbeeldingen in modetijdschriften weten we hoe Mata Hari zich kleedde. Tot aan het einde van haar leven ging Mata Hari goed gekleed en volgens de laatste mode. Veel van haar verdiende geld werd uitgegeven aan peperdure jurken.  We weten dat zij een omvangrijke garderobe moet hebben gehad want als zij in september 1916 op doorreis naar Nederland in Falmouth Engeland aangehouden wordt voor spionage dan wordt haar bagage onderzocht. Deze bestond uit 10 hutkoffers. Men spreekt over een zeer professionele garderobe met meerdere jurken waaiers bontstola’s en sieraden. In haar beginperiode heeft zij geprobeerd om als mannequin aan de slag te gaan. Zo zou zij waarschijnlijk gewerkt hebben als mannequin voor het modehuis Hirsch te Den Haag. Maar zeker is dat zij later klant was van dit modehuis waar ook de koninginnen Emma, Wilhelmina en Juliana hun kleding kochten.  Het modehuis Hirsch introduceerde als eerste haute couture naar Frans voorbeeld in Nederland. Van Isaac Israëls is een schilderij bekend waarop Mata Hari geschilderd is met kleding van het modehuis Hirsch. Margaretha Zelle werd als klein meisje al gezien in prachtige jurkjes en zo werd zij later naast een bekende danseres Mata Hari ook een lady of Fashion. Zelfs op de dag van haar executie 15 oktober 1971 zorgde zij ervoor goed gekleed te gaan. Zij droeg een grijze, zijden japon, kostbaar bont om de schouders, opengewerkte kousen en een parelketting om haar hals. Mata Hari, de Lady of Fashion stierf.

modebeeld gedurende deze periode. Het modebeeld van 1900 – 1920 laat kleding zien met lange rokken gedragen met hooggesloten blouses en natuurlijk kon het korset met walvisbaleinen niet ontbreken.  Na 1920 verandert dit modebeeld sterk. De roklengte kwam zo halverwege de kuit. De taille was laag en avondjurken hadden vaak een blote rug. Het silhouet werd slank en jongensachtig, het haar werd kortgeknipt. De bekende pothoed maakt het beeld helemaal af om die typische jaren ’20 look te krijgen. En het korset verdween.

Uit deze latere periode zullen naast kleding ook enkele tassen toebehorend aan de dochter van Mata Hari, Non MacLeod te zien zijn.         Kortom:

Deze tentoonstelling zal een andere kant van Mata Hari te zien zijn namelijk Mata Hari als mode icoon. En toont u mode uit een vervolgen tijd.


“borduurlint voor de vrede

Het borduurlint voor de vrede is een herinnering aan prinses Maria Louise van Hessen Kassel, prinses van Europa en stammoeder van ons huidige vorstenhuis.

Geborduurd voor Leeuwarden culturele hoofdstad 2018 door meer dan 300 dames.

 Over het project borduurlint voor de vrede: Herinnering aan prinses Maria Louise van Hessen Kassel 1749. Op 20 mei 1749 schreef prinses Maria Louise een brief aan haar vriendin Henriëtte van Nassau -Zuylestein. Wij weten uit briefwisseling met haar vriendin Henriëtte van Nassau -Zuylestein dat beide dames graag handwerkten. Vanaf 1740 was heel Europa in oorlog, namelijk de Oostenrijkse successieoorlog. Ook toen was de roep en hang naar vrede groot. In 1748 eindigde de oorlog met de vrede van Aken. Als de vrede getekend is stuurt Maria Louise in 1749 aan Henriëtte een staaltje op van haar borduurwerk. Het was een lint dat de vrede weergaf.

 Geborduurd voor Leeuwarden culturele hoofdstad 2018.De tijd is anno 2017 nog niet erg veranderd. Ook nu lijkt mij een lint van de vrede, een lint van verbinding heel wenselijk. Ook nu nog een actueel thema in Europa. In het kader van Leeuwarden culturele hoofdstad 2018 willen wij proberen een statement neer te zetten voor de vrede, verdraagzaamheid en verbinding. Met meer dan 300 dames hebben we een hedendaags lint voor de vrede geborduurd. Dit lint , ongeveer 75 meter lang. Elk stukje lint is uniek en origineel , vaak met een eigen verhaal erbij. dit maakt het tot een heel bijzonder geheel.