Het land van de Inca’s en hun zonnegod.
18 mei 2016 – 30 april 2017
Een tentoonstelling met een eigen verhaal over reizen cultuur, handwerken en kunst uit een land met een rijke cultuurgeschiedenis Peru. Deze tentoonstelling schenkt aandacht aan:
Eeuwenlang reeds ver voor onze jaartelling kende men in Peru een hoogstaand niveau van handwerken. Daarbij moeten we ons realiseren dat het oude Peruaanse cultuurgebied groter was dan het huidige Peru. Waarschijnlijk kent niet één cultuur zo’n rijkdom aan technieken en zo’n verfijning daarin. De motieven zijn uniek abstracte patronen en sterk gestileerde mens– en diermotieven , waaraan een religieuse betekenis werd gegeven. Op de tentoonstelling wordt hier aandacht aan besteed. Dat zoveel oude, Peruaanse textiel bewaard is gebleven hebben we te danken aan de manier waarop men de doden begroef en het klimaat.
Bij het begraven van de doden werden allerlei gebruiksvoorwerpen en textiel meebegraven en in de uiterst droge grond werd alles perfect geconserveerd. In de Peruaanse cultuurgeschiedenis van vóór Columbus ( het precolumbiaanse tijdperk)kan men onderscheid maken naar tijd en naar streek. Naar streek: Noord,Zuid en Centraal en daarbij nog onderscheid in kust en bergland( Andes gebergte of uitlopers daarvan) . En in tijd, die begint 3000 v Chr. met de preceramische periode en eindigt met het Inca rijk van ca 1450 – 1532 na Chr. Daarna volgt de overheersing door de Spanjaarden . Echter de technieken en de motieven van het maken van de textiel uit het precolumbiaanse tijdperk zijn niet verloren gegaan en worden nog altijd toegepast in streken van Peru. Op de tentoonstelling zijn enkele zeer oude stukken Peruaans textiel te bewonderen.Uit de Inca tijd is een zogenaamde quipu te zien op deze tentoonstelling. De Inca´s kenden geen schrift van pen en papier maar hadden een administratieve taal vastgelegd in knopen en koorden , een zogenaamde quipu.
De belangrijkste god voor de Inca´s was de zonnegod Inti. Op verschillende stukken textiel die we op de tentoonstelling zien komen wij zijn afbeelding tegen. Ook de condor, koning van de vogels zien we vaak afgebeeld op textiel.De condor werd beschouwd als intermediair tussen de goden en de mens in het oude Inca rijk. Deze tentoonstelling schenkt aandacht aan handwerken zoals de weefsels, het breien en vals breien zogenaamd Peruaans naaldwerk en borduurtechnieken uit Peru. Met name het weven is zeer ver ontwikkeld. Vanaf 3000 v Chr tot 1800 v. Chr. werd textiel gemaakt zonder hulpmiddelen . Vanaf 1800 v. Chr ontwikkelt zich een ´hevel´weefgetouw waarop nu nog tot vandaag toe in de bergstreken op gewerkt wordt. Enkele van deze primitieve weefgetouwen zijn te bewonderen op de tentoonstelling .
De tentoonstelling schenkt aandacht aan de bijzondere reis die gemaakt is in 2011-2012 met 85 volvo’s ouder dan 25 jaar die dwars over het Andes gebergte zijn gegaan. De Pan Americana route werd gereden en ging door 6 landen. Te weten Argentinië, Chili, Bolivia,Peru ,Ecuador en Columbia. De afstand die is afgelegd bedroeg ongeveer 17.000 km.
De tocht heeft ongeveer 6 weken in beslag genomen. Men kende 12 rustdagen en 27 rijdagen. Gemiddeld werd per dag 600 tot 700 kilometer gereden. De Volvo Amazone waar deze reis mee is gemaakt zal te bewonderen zijn in het museum . Aan de hand van foto’s zal het reisverhaal verteld worden.
Lisette Verkerk( haar ouders wonen in Friesland) is een kunstenares die getrouwd is met een Peruaan en woont in Peru. Zij geeft aan de Peruaanse nijverheid een nieuwe invulling en daarmee weet zij het leven van deze bevolkinsgroep aanzienlijk te verbeteren. Het thema van haar project was uitbeelding van handen. Handen die geven, werken, liefhebben , delen, allen samen, groot en klein, ongeacht kleur vorm of materiaal. Op de tentoonstelling is een vitrine met werk van het kunst project te bewonderen en eventueel te koop waarbij de opbrengst ten goede komt aan dit project te Peru.